آمار

چگونگی تقویت دیپلماسی تجاری درکشور

/photo_2016-11-15_22-58-13تاکیدبرنقش آفرینی بیشتراتاق بازرگانی درفرآیندمردمی شدن اقتصادایران/ضرورت فعال شدن پارلمان بخش خصوصی درتقویت دیپلماسی تجاری کشور

اتاق های بازرگانی باید تمام ظرفیت و توانشان را در راستای تحقق هرچه سریعتر سیاست های کلان اقتصادی نظام به کار بگیرند و امروز مهمترین راهبرد اقتصادی نظام، پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است.
میزگرد مجازی با موضوع نقش اتاق های بازرگانی در دیپلماسی تجاری با توجه به راهیابی نماینده کشورمان به مرحله نهایی ششمین رویداد جایزه‌ی کارآفرین جوان آسیا و اقیانوسیه، در گروه رونق کسب و کار بر گزار گردید.
download (3)
رویداد جایزه کارآفرین جوان اتاق های بازرگانی آسیا و اقیانوسیه، پروژه ای است از کنفدراسیون اتاق های بازرگانی آسیا و اقیانوسیه  (CACCI)این جایزه با هدف شناختن “کارآفرینان جوان بسیار عالی” در قاره آسیا و اقیانوسیه بوده که نه تنها در کسب و کار خود، موفق هستند، بلکه همچنین از مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها برای بهتر بودن کشور خود، حمایت می‌کنند، هر دو سال یک بار توسط CACCI  به کارآفرینان مرد یا زن زیر ۴۵ سال  اعطا می‌گردد.
معیارهای انتخاب این جایزه بدین شرح می باشد:
کارآفرینان برتر که در این رویداد حضور میابند بایستی حداکثر ۴۵ سال سن داشته باشند و باید به طور فعال در یک سازمان غیر انتفاعی مربوط به کسب و کار در کشور خود و یا در سطح بین المللی مشغول باشند. علاوه بر این باید برتری در رهبری کارآفرینی و کسب و کار داشته باشند و در کشور خود، آن‌ها را به عنوان فردی با صداقت بشناسند و برای داشتن اخلاق کسب و کار خوب به نام و مشهور باشند.
برنده جایزه نیز باید بر اساس دستاوردهای برجسته خود در زمینه‌های زیر انتخاب شود:
“فراست در کسب و کار”، “در نظر گرفتن توانایی داوطلب برای استفاده از فرصت‌های کسب و کار”، “حل مشکلات”، “تنظیم جهت برای شرکت‌های بزرگ و برنامه (شامل استراتژی‌های عمده و حرکت‌های تاکتیکی) که به منظور رسیدن به اهداف شرکت‌های بزرگ و اهداف اجرایی مؤثر است”، “در نظر گرفتن دستاوردهای ثابت در مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها که به عنوان یک نتیجه از دخالت در کسب و کار و سازمان‌های مدنی”، “در نظر گرفتن تخصص نامزد، آغاز و اجرا برنامه و دخالت مستقیم در فعالیت‌هایی که به نفع بخش‌های خاص و عام کشورشان” ، “در نظر گرفتن توانایی داوطلب برای هدایت شرکت و یا سازمان مدنی خود در موضعی که با قدرت و با ثبات است”. استانداردهای کمی و کیفی از قبیل عملکرد شرکت برای سه سال گذشته”، “در نظر گرفتن سابقه و شخصیت نامزد و این که همکاران و جامعه در کشور خود او، چه قضاوتی در مورد شخصیت این فرد می‌کنند” و…
با توجه به راهیابی ارزشمند نماینده کشورمان (مسعود جمالی صادرکننده و مدیر نمونه کشور) به مرحله نهایی ششمین جایزه‌ی کارآفرین جوان آسیا و اقیانوسیه، میزگرد مجازی در گروه رونق کسب و کار برگزار گردید و طی تجلیل از کسب افتخار نماینده کشورمان در این رویداد مهم بین المللی، موضوع دیپلماسی تجاری و اهمیت آن  در اقتصاد مقاومتی و همچنین بررسی نقش و وظائف اتاقهای بازرگانی در ارتقاء دیپلماسی تجاری کشور مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.
147197183826723294 (1)
مظفری میانجی: نباید نخبگان کشور مورد بی مهری قرار بگیرند 
در ابتدای این میزگرد حجت الاسلام و المسلمین مظفری میانجی، نماینده دو تن از مراجع عظام تقلید و عضو هیات موسس انجمن روحانیان کارآفرین کشور،  از مسعود جمالی نماینده کشورمان در رویداد جایزه کارآفرین جوان آسیا و اقیانوسیه تقدیر نموده و تاکید کردند بایستی مسئولان کشور بستری فراهم نمایند تا از جوانان و به ویژه  نخبگان جوان در امور مشورتی و اجرایی حداکثر بهره برداری بعمل آید و اینگونه نباشد که جوانان و نخبگان کشور که از مهمترین سرمایه ها و دارایی های نظام هستند مورد بی مهری و کم توجهی قرار بگیرند قطعا این بی مهری و کم توجهی ها، که همواره به خاطره عدم شایسته سالاری با آن روبرو بوده ایم باعث می شود تا کشور از افکار و اندیشه ها و راهکارهای ارزشمند این جوانان و نخبگان بی بهره و محروم بماند و بلکه کشورهای دیگر و ممالک غربی نخبگان مملکت ما و افکار ناب آنان را جذب نموده و موجب توسعه بلاد خود گردند.
عضو هیات موسس انجمن روحانیان کارآفرین کشور افزود: موضوع بهره گیری از ظرفیت گرانبهای نخبگان جوان موضوعی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید ویژه دارند فلذا کلیه مسوولان بایستی این امر مهم را نصب العین قرار دهند.
جمالی
پایه و اساس توسعه  کشورها از نهادها و تشکل های توسعه یافته و مقتدر می گذرد
در ادامه مسعود جمالی، صادرکننده و مدیر نمونه کشور،  یکی از  نمایندگان راه یافته کشورمان به مرحله نهایی ششمین رویداد جایزه‌ی کارآفرین جوان آسیا و اقیانوسیه، ضمن ابراز خرسندی از اینکه به لطف پروردگار توانستم نماینده شایسته ای برای کشورمان در این رویداد مهم بین المللی باشم و به مرحله نهایی این مسابقات راه یابم، گفت: در چند سال گذشته بیشترین تاکید مقام معظم رهبری بر پیشرفت اقتصادی کشور بوده است که در این راستا و در فصل برون گرایی در اقتصاد مقاومتی، موضوع بهینه سازی ارتباطات و مناسبات اقتصادی با سایر کشورها و مبحث بسیار مهم و راهبردی دیپلماسی تجاری مطرح است.
عضو کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین الملل ICC افزود: گام اول توسعه تجاری، گسترش روابط سیاسی بین المللی، خروج از ایران هراسی و تعامل سازنده با اقتصاد جهانی است به این معنا که توسعه روابط سیاسی برای نفوذ در بازارها و سپس حضور اقتصادی مؤثر و قوی است تا علاوه بر افزایش صادرات، روابط سیاسی پایدار نیز بر أساس مزیت های اقتصادی رقم بخورد. یعنی دیپلماسی تجاری باید اولویت اصلی سیاست خارجی باشد و عمده فعالیت و تمام توان سفارتها و کنسولگری ها در راستای توسعه دیپلماسی اقتصادی کشور باشد.
مسعود جمالی خاطرنشان کرد: برای داشتن یک دیپلماسی  تجاری به روز و پویا، همکاری بیشترمجلس، اتاق بازرگانی، دولت و زیرمجموعه وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان توسعه تجارت و… را می طلبد تا جهت حل مشکلات ساختاری و همگرایی بیشتر به یک اجماع مشترک ملی برسیم.
این صادرکننده و مدیر نمونه کشور، یادآور شد: اروپا، کره، ترکیه، مالزی، سنگاپور، ویتنام، تایوان و… الگوهای اقتصادی موفق منطقه ای هستند که در سالهای نه چندان دور از ایران هم عقب تر بودند ولی اکنون با سرعت و شتاب بسیار اقتصاد منطقه و جهان را بدون داشتن نفت و گاز و منابع معدنی دگرگون کرده اند و همه انها عزم ملی، سیاست های توسعه اقتصادی پویا و با تکیه بر صادرات داشته اند.
نماینده راه یافته کشورمان به مرحله نهایی ششمین رویداد جایزه‌ی کارآفرین جوان قاره آسیا و اقیانوسیه، با اشاره به این که پایه و اساس توسعه  کشورها از نهادها و تشکل های توسعه یافته و مقتدر می گذرد تاکید کرد، دستگاه دیپلماسی کشور باید از  توان ظرفیت های اقتصادی و مزیت های نسبی تولیدی و صادراتی کشور بهره گیری کنند و در این راستا لازم است نخبگان اقتصادی کشور، شناسایی شده و در بدنه کارشناسی دولت، مجلس، و به ویژه اتاق های بازرگانی و تشکل های اقتصادی، از ظرفیت های آنها استفاده شود.
79_20
ضرورت ظرفیت سازی درون سازمانی و توسعه نیروهای انسانی از سوی اتاق های بازرگانی و تشکل های اقتصادی
 کامبیز میرکریمی، نماینده اتاق بازرگانی ایران در “شورای برنامه ریزی سیاست خارجی، تعاملات منطقه ای و بین المللی” تدوین برنامه ششم توسعه کشور، گفت: چند سال پیش به رغم آن که در کمیته داوری انتخاب جوان کارآفرین برتر آسیا و اقیانوسیه حضور فعال داشتیم خیلی حسرت خوردیم از این که که چرا حتی یک نامزد هم در این رقابت ها از طرف ایران حضور ندارد. الان واقعا خوشحال شدم که بالاخره یک کارآفرین جوان ایرانی نامزد شد و به مرحله نهایی این مسابقات معرفی گردید.
عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه افزود: فعالیت تشکل های فراملی مانند همین کنفدراسیون اتاق های بازرگانی و صنعت آسیا و اقیانوسیه و یا اتاق اسلامی و یا EuroChambers همه می توانند الگویی برای تعمیق فعالیت های اتاق های بازرگانی و تشکل های کارفرمایی کشور باشند. تعریف معیارهایی برای تشکل های برتر، کارآفرین برتر، اتاق های بازرگانی برتر و ایجاد رقابت بین آنها از طرق مختلف یکی از کارهای معمول و رایج این نهادها است که در تشکل های ایران از آن مغفول مانده ایم.
 میرکریمی تاکید کرد: یقینا رسیدن به اهداف توسعه بدون وجود نهادها و تشکلهای کارفرمایی مقتدر در یک کشور امری محال است. کما این که مقامات اتحادیه اروپا هم، توسعه این اتحادیه را مدیون نهادهای مقتدری می دانند که هوشمندانه در سال های ابتدایی ایجاد همگرایی اقتصادی در کشورهای اروپایی شکل گرفت.
نماینده اتاق بازرگانی ایران در “شورای برنامه ریزی سیاست خارجی، تعاملات منطقه ای و بین المللی” در برنامه ششم توسعه، ضمن اشاره به این نکته که برای توانمند شدن بخش خصوصی، احتیاج به وضع قوانین حمایتی لازم برای تقویت اتاق های بازرگانی و تشکل های صنفی  داریم، گفت: بدون وضع قوانین مناسب نمی توانیم تشکل های مقتدری داشته باشیم و بدون تشکل های کارفرمایی مقتدر هم نمی توان به اهداف مهم توسعه مثل کوچک کردن حجم دولت، تمرکز زدایی، توسعه اقتصاد رقابتی، انحصار زدایی و… دست یافت.
عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه خاطرنشان کرد: اتاق های بازرگانی و تشکل های اقتصادی برای انجام وظایف ذاتی خود از جمله حضور موثر در توسعه دیپلماسی تجاری کشور، باید خیلی بیشتر از آنچه که اکنون هستند به ظرفیت سازی درون سازمانی و نیروهای انسانی خود بپردازند تا بتوانند به این امور به شکل موثرتری  ورود کنند.
میرکریمی در ادامه گفت: مخصوصا در شرایط فعلی که موضوع اقتصاد مقاومتی هم به بحث دیپلماسی تجاری کشور وارد شده و به دلیل عدم اجماع لازم در تعریف دقیق دیپلماسی مناسب با شرایط حال اقتصاد و سیاست ایران در منطقه و جهان، یک نوع سردرگمی بین نهاد های مختلف متولی توسعه تجارت و صنعت کشور ایجاد شده است. متاسفانه  گروه قابل توجهی از دست اندرکاران و یا افکار عمومی کشور، اقتصاد مقاومتی را با دیپلماسی تجاری درونگرا و نه درونزا و دفاعی و نه تهاجمی، اشتباه گرفته‌اند.
سیاست توسعه صادرات بر گرفته از یک اقتصاد درونزا و برونگراست
این کارشناس تجارت بین الملل یادآور شد: تمامی اسناد بالادستی توسعه کشور و تعابیر متعدد رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید دارند که دیپلماسی اساسی تجارت خارجی کشور همان “سیاست توسعه صادرات” بر گرفته از یک اقتصاد درونزا و برونگراست ولی متاسفانه برخی از نهادهای دولتی بخشنامه هایی را تحت عنوان اقتصاد مقاومتی صادر می کنند که چیزی جز سیاست منسوخ  “جایگزینی واردات” نیست. از مشاهده این نابسامانی ها در دیپلماسی تجاری کشور نتیجه می گیریم که آمادگی لازم را برای الحاق به سازمان جهانی تجارت نداریم. مگر می شود بدون داشتن دیپلماسی تجاری مشخصی که همه نهادهای تاثیر گذار در کشور بر روی آن به توافق رسیده باشند با اعضا گروه کاری الحاق مذاکره نمود. این امر میسر نیست جز این که بدانیم مزایای نسبی ما چیست. مزیت اقتصادی ما صادرات محصولات کشاورزی خام نیست که برای کاهش تعرفه های گمرکی آن ها در بازارهای هدف از دولت  مقابل تخفیف بگیریم. در حالی که یکی از مهم ترین مزیت های نسبی کشور ما محصولات پتروشیمی با خوراک گاز و صنایع تکمیلی و پایین دستی آن است که متاسفانه نتوانسته ایم موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای کشورهای طرف تجاری خود را برای توسعه بازار آن ها کاهش دهیم.
داشتن تراز تجاری متوازن بدون نفت ممکن نیست
نماینده اتاق بازرگانی ایران در “شورای برنامه ریزی سیاست خارجی، تعاملات منطقه ای و بین المللی” در تدوین برنامه ششم توسعه، تاکید کرد: داشتن تراز تجاری متوازن بدون نفت ممکن نیست مگر آن که مجلس شورای اسلامی، دولت و اتاق های بازرگانی برای رسیدن به این هدف، زمینه های اقتصاد کلان آن را از قبیل کنترل پایه پولی و کسری بودجه جهت جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای صادراتی کشور در بازارهای جهانی و اعمال سیاست های ارزی مناسب با آن، استفاده از ظرفیت های سیاسی اقتصادی کشور در جهت اخذ امتیازات تعرفه ای و غیر تعرفه ای از دولت های طرف تجاری کشور برای کالاهای مزیت دار صادراتی، نهایت همکاری و تعامل را باهمدیگر داشته باشند. کاری که اتاق بازرگانی ترکیه کرد و بر خلاف منافع کوتاه مدت اقتصادی اعضا خود در پی رسیدن به منافع بلند مدت اقتصادی از سیاست های پولی و مالی انقباضی دولت و بانک نزکزی و حتی افزایش ضرایب مالیاتی حمایت کرد.
download
دیپلماسی تجاری در ذیل توجه به احکام اقتصاد مقاومتی، یعنی توجه به استحکام بنیان های تولید وتجارت
در ادامه میزگرد، کیومرث فتح الله کرمانشاهی، گفت: در کشور، مراحل خودکفایی جایگزینی واردات را گذرانده ایم و اینک زمان توسعه صادرات خصوصا صادرات غیر نفتی است که متاسفانه فعلا در حد سخن، سمینار و شعار به آن پرداخته میشود. عزم ملی، بستر سازی و فرهنگ سازی و توجه به تولید که پشتوانه صادرات است از اهم واجبات جهت توسعه صادرات است. متاسفانه آنقدر که وقت و بودجه صرف حوزه نفت و توسعه آن میشود از ظرفیت های صادرات غیرنفتی غافل هستیم. درآمد حاصل از نفت باید خرج زیر ساختهای کشور شود و کشور باید با درآمد حاصل از صادرات غیر نفتی اداره شود. همواره به خاطر داشته باشیم که نفت، “نعمت”، و صادرات غیرنفتی نتیجه “همت” تولیدکنندگان و صادرکنندگان محترم است.
معاون کل سابق سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه تراز تجاری مثبت بدون نفت و افزایشی با اولویت  صادرات غیر نفتی باید همواره در دستور کار باشد، یادآور شد: ظرف یکسال گذشته بیش از ۱۸۰ هیئت تجاری از بیش از پنجاه کشور وارد کشور شده اند واکثرا دنبال صنایع نفت، پتروشیمی، خودرو، فولاد و… بوده اند. متاسفانه به این هیئت ها، جهت داده نشده است. به فکر صنایع پایین دستی و توان داخلی و توسعه شرکت های کوچک و متوسط نیستیم.
کرمانشاهی با اشاره به اینکه توجه به توان داخل، توجه سرمایه گذاری به تولید برونگرا و صادراتی در حد حرف و شعار باقی مانده است، این سوالات را مطرح کرد که مگر قرار نبود دولت، سیاستگذار و بخش خصوصی، تصدیگر باشد؟ مگر قرا نبود دولت دنبال کوچک سازی برود؟
وی در ادامه تاکید کرد: شفاف سازی و رانت زدایی در تمام ارکان تجارت خارجی در هر سه بخش اقتصاد اعم از دولت، بخش خصوصی و تعاونی و… از مهمترین ضروریات اقتصاد کشور و از اهم مصادیق اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی است.
عضو هیات مدیره اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: دیپلماسی تجاری یعنی اینکه برای پیوستن به WTO برنامه داشته باشیم و نقشه راه، و نه اینکه صرفا هرزگاهی در حد شعار، بحث الحاق را بدون برنامه و توجه به قیمت تمام شده محصولات، کیفیت و رقابت و… مطرح کنیم.
کرمانشاهی با بیان اینکه دیپلماسی تجاری در ذیل توجه به احکام اقتصاد مقاومتی، یعنی توجه به استحکام بنیان های تولید وتجارت از جمله ارتقای کیفیت محصولات، بسته بندی و برند سازی و…، تصریح کرد: وجود برنامه استراتژیک و نقشه راه در حوزه صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات جهت فعال شدن دیپلماسی تجاری ضروری است.
وی با اشاره به اینکه طرح آمایش که در مفاد ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی به آن اشاره شده یعنی توجه به مزیت ها، افزود: تقدم بازاریابی به تولید و دهها مبحث دیگر که همگی در حوزه تجارت خارجی تعریف شده است، باید در دیپلماسی تجاری کشور مد نظر قرار گیرد.
تاکید بر لزوم توجه به تنوع و افزایش کشورهای طرف معامله در تجارت خارجی
معاون کل سابق سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر لزوم توجه به تنوع و افزایش کشورهای طرف معامله در تجارت خارجی تصریح کرد: به عبارت دیگر انجام سهم عمده تجارت خارجی توسط چند کشور محدود، خطر ساز بوده و می تواند چالش ساز دیپلماسی تجاری باشد.
کرمانشاهی افزود: فعال بودن دیپلماسی خارجی یعنی اینکه زمانیکه کشور مواجه با تحریم تجاری شد و حتی برای دارو و غذا برخلاف عرف تجاری محدودیت ایجاد کردند بخش خصوصی با محوریت اتاق بازرگانی از طریق اتاق داوری و اتاق بین الملل فعال و شکایت و اعتراض خود را به مراجع ذیربط ارائه دهد.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تجارت و خصوصا صادرات غیر نفتی، امری فرابخشی است و بیش از سی دستگاه در سرنوشت آن دخیل هستند، گفت: در برنامه جامع صادرات غیر نفتی، تقسیم کار ملی بین دستگاهها صورت گرفته است، اما متاسفانه مشکل عدم اجرای این مصوبه است. این در حالیست که سند راهبرد توسعه صادرات، هم که مصوبه دولت است متاسفانه اجرا نمی شود.
مشاور عالی انجمن ارگانیک ایران با اشاره به اینکه اخیرا اعلام شده که هیچ کشوری به اندازه کشور ما برنامه نوشته شده، اما اجرا نشده، ندارد، گفت: بخش خصوصی به محوریت اتاق بازرگانی باید توانمند شود تا بتواند در اجرای برنامه های اقتصادی کشور از جمله توسعه دیپلماسی تجاری، نقش ایفا کند. کم نیستند دلسوزان مطلع در حوزه دیپلماسی تجاری که می توانند با توجه به اسناد بالا دستی، سند چشم انداز، احکام و قوانین برنامه های پنجساله، رئوس مدیریتی اقتصاد مقاومتی خضوصا توجه به طرح آمایش سرزمین و ظرفیت های منطقه ای کشور در کنار تسلط به ضوابط و قوانین تجارت بین الملل در حوزه دیپلماسی خارجی تاثیر گذار باشند.
عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: خصوصا اتاق بازرگانی که پارلمان بخش خصوصی است و ابزار خوبی در ارکان خود جهت تماس با نهادهای درگیر در تجارت خارجی را دراختیار دارد بخوبی می تواند ظرفیت علاقمندان و دلسوزان که سالهای متمادی در حوزه تجارت خارجی کار کرده و تجربه  اندوخته اند را جذب و فعال نماید.
اتاق بازرگانی بایستی فارغ از هرگونه جناح بندی، زمینه مناسب جهت مشارکت در حوزه تجارت بین الملل را مهیا نماید
رییس کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران، ارتباط قوی، منطقی و دائمی اتاق بازرگانی با سایر اتاقهای فعال در سایر کشورها، خصوصا شرکای تجارت خارجی کشور با توجه به تراز تجاری فیمابین را بسیار ضروری دانست و تاکید کرد: اتاق بازرگانی بایستی فارغ از هرگونه جناح بندی، زمینه مناسب جهت مشارکت همه دست اندر کاران مطلع و نخبگان فعال در حوزه تجارت خارجی به منظور تحقق وظایف خود جهت ایفای نقش پررنگ در حوزه تجارت بین الملل را مهیا نماید. همچنین اتاق بازرگانی باید ساختار و ارکان خود را جهت ایفای نقش در جهت تصدیگری و خصوصی سازی آماده نماید. اتاق و خصوصا هیئت رئیسه بایستی در جهت حفظ منافع حداکثری اعضا، کار کنند و  گزارش عملکرد سالانه دهند که دستآوردهایشان برای بخش خصوصی کشور چه بوده است و خدای ناکرده، اینگونه نباشد که در جهت حل مشکلات و  منافع شخصی عمل کنند.
کیومرث فتح الله کرمانشاهی سخنانش را با این جملات خاتمه داد که: خاطرمان باشد تا سال  ۱۴۰۴ کمتر از یک دهه باقی مانده و یادمان نرود که قرار است چه قله هایی را فتح کنیم.
1470706398
باید بسیاری از فعالیت های اتاق بازرگانی به ویژه روند شکل گیری تشکلها در اتاق، مورد ارزیابی قرار گیرد
بهمن اسکندری عضو هیات موسس تشکل های اقتصادی جهادی با ذکر این که اتاق های بازرگانی و تشکل های اقتصادی جزو نهادهای ملی و مردمی محسوب میشوند گفت: باید بسیاری از فعالیت های اتاق بازرگانی به ویژه روند شکل گیری تشکلها در اتاق، مورد ارزیابی قرار بگیرد تا مشخص شود چه مقدار با سیاست های اقتصاد مقاومتی و فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تطبیق دارد.
دبیر هیات موسس انجمن اقتصاد ورزش ایران تاکید کرد: امیدواریم نهادها و دستگاهای مرتبط با اقتصاد کشور با هم دلی، هم اندیشی و هم افزایی بیشتر و استفاده از ظرفیت های جوانان شایسته کشورمان، بستر لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی را فراهم آورند.
download
تاکیدبرنقش آفرینی اتاق های بازرگانی و تشکل های اقتصادی به عنوان پارلمان اقتصادی بخش خصوصی کشوردرفرایند مردمی شدن اقتصاد ایران
در ادامه این میزگرد، زهرا سعیدی مبارکه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر من موضوع دیپلماسی اقتصادی از مهمترین و راهبردی ترین مصادیق اقتصاد مقاومتی است.
نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی، افزود: در بحث برون گرایی که یکی از اساسی ترین راهبردهای اقتصاد مقاومتی است، موضوع دیپلماسی اقتصادی اهمیت مضاعفی دارد و باید دیپلماسی اقتصادی کشورمان به گونه ای باشد که اقتدار اقتصادی را برای ما به ارمغان بیاورد.
این نماینده مردم در مجلس دهم سخنان خود را با طرح این سوالات ادامه داد: در مقطع حساس کنونی دیپلماسی تجاری کشور برای اقتصاد ایران که در پی جهانی شدن و ورود به پیمان های اقتصادی منطقه‌ای و فرامنطقه ای است چیست؟ مزایای نسبی اقتصاد کشور چیست و آیا تاکنون دیپلماسی تجاری مناسبی برای بهره برداری از این مزایا به کار برده ایم؟ آیا اتاق های بازرگانی نقش خود را برای حمایت از منافع بخش خصوصی در این فرایند ایفا نموده اند؟
سعیدی در ادامه تاکید کرد: اتاق های بازرگانی باید تمام ظرفیت و توانشان را در راستای تحقق هرچه سریعتر سیاست های کلان اقتصادی نظام به کار بگیرند و امروز مهمترین راهبرد اقتصادی نظام، پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است.
وی تصریح کرد: اتاق های بازرگانی باید با بهره گیری بهینه از ظرفیت های قابل توجهی که در اختیار دارند در تمام عرصه های مرتبط با رشد و پیشرفت اقتصادی کشور نقش آفرینی موثری داشته باشند و در بحث بسیار مهم دیپلماسی تجاری نیز اتاق بازرگانی باید در مناسبات بین المللی، رویکرد توسعه صادرات غیر نفتی و جذب سرمایه گزاری خارجی برای حمایت از زنجیره های اقتصادی مزیت دار را مد نظر قرار دهند، و خلاصه اینکه اتاق باید حامی واقعی تولید ملی باشد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نقش آفرینی اتاق های بازرگانی و تشکل های اقتصادی به عنوان پارلمان اقتصادی بخش خصوصی کشور باید در فرایند مردمی شدن اقتصاد ایران پررنگ تر شود خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی آماده شنیدن نظر تمامی فعالان اقتصادی بخش خصوصی برای وضع قوانین مناسب جهت تقویت جایگاه تشکل ها به ویژه اتاق های بازرگانی در اقتصاد کشور است.
download (1)
اتاق های بازرگانی برای پررنگ تر شدن دیپلماسی اقتصادی فعال شوند
علی بختیار عضو کمیسیون قضایی حقوقی مجلس شورای اسلامی نیز در این میزگرد در خصوص اهمیت دیپلماسی اقتصادی با افزایش نقش اتاق های بازرگانی در دیپلماسی تجاری، گفت: دیپلماسی انرژی پیش از بقیه بخش ها باید مورد توجه قرار گیرد به این معنا که به عنوان کشوری دارای ذخایر گازی و نفتی فراوان و اولین دارنده ثروت های ذخایر زیرزمینی برای اینکه بتوانیم از این مزیت را به درستی استفاده کنیم باید دیپلماسی انرژی را تنظیم و پس از آن در چارچوب آن به امور دیگر بپردازیم.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در حقیقت باید اولویت ها در کشور تعیین و پس از آن بر مبنای مزیت های مشخص، بازار جهانی را تصاحب کنیم؛ لذا این سوال مطرح می شود که آیا آنچه که می تواند سطح امنیتی کشور را بالا ببرد صادرات گاز خام است یا صادرات به کشورهای خاصی که برای ما مهم است؟ بنابراین منافع اقتصادی و سیاسی باید مشخص شود.
وی افزود: در حوزه تبدیل گاز به پتروشیمی و نیروگاه باید مشخص شود کدام یک باید در اولویت قرار گیرد بنابراین لازم است شکل تفکر اقتصادی ما اصلاح شود و صاحب تکنولوژی در زمینه تبدیل ذخایر خود به موادی شویم که بتواند صد برابر ارزش افزوده برای ما در بازار داشته باشد. در واقع ما باید پیشتاز فناوری انرژی در جهان باشیم.
بختیار راه دستیابی به این  شعار که انرژی پیشگام اقتصاد کشور است، را اینگونه تشریح کرد و گفت:  برای دستیابی به این شعار باید از بالاترین سطح فناوری و تکنولوژی برخوردار باشیم. در این زمینه باید از ظرفیت شرکت های دانش بنیان نیز بهره گرفت همچنین تعداد مقالات علمی و پژوهشی را در این زمینه افزایش دهیم تا پایه های علم و دانش در این زمینه مستحکم شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم در توضیح نقش اتاق های بازرگانی برای پررنگ تر شدن دیپلماسی اقتصادی یادآور شد: توسعه اتاق های تعاون، اتاق تهران، اتاق بین المللی  و ایران و اتاق های بازرگانی در سالهای اخیر در حوزه کسب و کار و افزایش تعامل با دستگاه های دولتی و مجلس شورای اسلامی توانسته اند نقش بسزایی داشته باشند.
وی ادامه داد: اتاق های بازرگانی باید خود را به اتاق های بازرگانی مطرح در جهان نزدیک کنند تا در مناسبات اقتصادی موفق عمل کنند و جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک کشور صاحب تجارت آزاد در جهان معرفی کند. متأسفانه در کشور ما میزان صادرات و واردات تفاوت بسیار دارد و این تفکر وجود دارد که واردات باید کمتر از صادرات باشد در حالی که از مشخصه های دیپلماسی اقتصادی میزان بالای صادرات و واردات در کشور است.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تناسب بین واردات و صادرات برای رونق دیپلماسی اقتصادی ضروری است. برای تحقق این منظور نیز نقش اتاق های بازرگانی نیز بسیار موثر خواهد بود در واقع کشورهایی که اتاق های بازرگانی شان مأموریت و رسالتشان به خوبی انجام داده و در زمینه تجاری و بازرگانی فعال عمل می کند دارای اقتصاد پویا هستند.
download (2)
باید طوری برنامه ریزی و حرکت کنیم تا عزم ملی برای بهره گیری از تمام ظرفیت های کشور، شکل بگیرد
افشین نامورپور فعال تشکل گرایی اقتصادی در پایان یادآور شد: در شرایط فعلی کشور که موضوع دیپلماسی تجاری بسیار حائز اهمیت است، ضرورت دارد بستری فراهم شود تا افراد خبره و توانمند در حوزه امور بین الملل، حضور هر چه فعال تری در ارتقاء دیپلماسی تجاری کشور داشته باشند و بحث دیپلماسی تجاری به دولت و رایزنان اقتصادی محدود نشود.
عضو هیات موسس تشکل های اقتصادی جهادی با تاکید بر این که یکی از وظایف ذاتی اتاق های بازرگانی، حضور فعالانه در توسعه دیپلماسی اقتصادی است گفت از مهمترین الزامات اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی این است که باید طوری برنامه ریزی و حرکت نماییم تا عزم ملی برای بهره گیری از تمام ظرفیت های کشور، شکل بگیرد.
با تشکر از جمهوریت

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

رفتن به بالا