آمار

علی فاضلی غایب بزرگ برنامه مناظره

 

photo_2016-11-19_19-42-07روند ریشه کن شدن قاچاق کالا و ارز در برنامه مناظره بررسی شد

نخستین قسمت از سری جدید برنامه چالشی مناظره با حضور حضور تولیدکنندگان و نمایندگان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان تعزیرات حکومتی با موضوع “قاچاق کالا و ارز” برگزار شد.

بینندگان برنامه با شرکت در نظر سنجی این برنامه مبنی بر اینکه آیا روندفعلی مبارزه با قاچاق کالا در جهت ریشه کنی این پدیده است؟ به گزینه ۱_ یعنی بله، ۱۴,۳۸ درصد و به گزینه ۲_ خیر که بیشترین رای را از سوی بینندگان برنامه کسب کرد، ۸۵,۶۲ درصد رای دادند.

سری جدید برنامه چالشی مناظره به تهیه کنندگی علیرضا اسکندری، هرجمعه بعد از اذان مغرب از شبکه اول سیما پخش خواهد شد.

Untitled

برنامه مناظره یک غایب بزرگ داشت که باتوجه به توضیح مجری برنامه ؛ دکتر مرتضی حیدری ؛ با وجود دعوت از ؛ علی فاضلی ؛ رییس اتاق اصناف ایران ایشان برای حضور در برنامه ای که بخش مهمی از آن مربوط به عملکرد اتاق اصناف ایران در حوزه مبارزه با توزیع قاچاق بود حضور پیدا نکردند !!؟؟ شاید تشخیصشون این بوده ؟ یا …… بهرحال شروع سری جدید برنامه مناظره این نوید را به دولتی ها میدهد تا بتواند با استفاده از نقطه نظرات کارشناسان و بحث های آنان بتوانند نقاط ضعف اقتصادی خود را ترمیم کنند.

download

عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در قسمت بخش دوم این برنامه درباره معضل قاچاق کالا و ارز گفت: من در ابتدا از همه ی مسئولین و عواملی که در مبارزه با قاچاق کالا و ارز دخیل هستند، خواهش می کنم تا کمی هم به تولید داخل توجه کنید. ما بید تلاش کنیم تا برای استفاده از تولید داخل فرهنگ سازی شود و قل و زنجیرهای جدیدی که هرروزه به پای تولیدکنندگان بسته می شود را کم کنیم.
او در ادامه درباره تشویق فروشندگان کالای داخلی گفت: به نظر من باید برای واحدهایی که کالای داخلی عرضه می کنند، معافیت های مالیاتی و واحدهای فروشنده کالای خارجی مالیات های مضاعف در نظر گرفته شود. طبق محاسباتی که داشتم اگر میزان کالای قاچاق وارد شده به کشور را براساس اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی حدود ۲۰ میلیارد دلار در نظر بگیریم، حدود ۸۰۰ هزار کامیون برای جا به جایی این کالاها لازم است.
رئیس خانه صنعت، معدن، تجارت ایران در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۰ هزار واحد تولیدی در کشور فعالیت دارند، افزود: متاسفانه قاچااق پوشاک به حدی در کشور ریشه دوانده است که بار پوشاک قاچاق با اسکورت وارد کشور می شود.
او ادامه داد: ما باید به این نکته دقت کنیم که تولید کننده و توزیع کننده باهم متفاوت هستند، شبکه توزیع ما در کشور باید به کمک تولید داخل بیاید زیرا تولیدکننده به حدی با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می کند که نمی تواند وارد بحث توزیع و مشکلات خاص آن هم بشود.
سهل آبادی با تاکید بر اینکه باید یکی از وظایف مهم ما فرهنگ سازی برای استفاده از کالای داخلی است، گفت: متاسفانه ما تولیدکنندگان، رسانه ها و … هیچ اقدام مثبتی برای ترویج استفاده از کالای داخلی انجام نداده ایم. اگر همه ی دستگاه هایی که با قاچااق ارتباط دارند، عزم جدی در حمایت از تولیدداخل داشته باشند، می توانیم به نتیج مثبتی دست یابیم. نکته مهم دیگر این است که تولیدکننده داخلی با بهره بیست و چند درصدی نمی تواند در فضای رقابتی فعالیت داشته باشد.
او با تاکید بر اینکه کالای تولید داخل باید جایگاه خود را در کشور پیدا کند اظهار کرد: کالای تولید داخل باید بتواند در بازار رقابت با کالای خارجی نظر مشتری را جلب کند.

139306291811522523672743بازار پوشاک داخلی سرو سامان می گیرد

عباس نخعی نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دیگر مدعوین این برنامه بود که در این باره گفت: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز متولی اصلی اعلام آمار قاچااق در کشور است و این ستاد حدود دوسال است که کمیته ای متشکل از مرکز ملی آمار، بانک مرکزی، وزارت درمان و بهداشت و … در این ستاد در حال فعالیت است که ماموریت بررسی آمار و ارقام مربوط به قاچاق در کشور است. طبق بررسی های این کمیته و ستاد مرکزی، ۱۵ میلیارد دلار بر مبنای سال ۱۳۹۴ کالای قاچاق به کشور وارد شده است.
او ادامه داد: همه ی گردش مالی مربوط به قاچاق در سامانه های مربوطه ثبت و ضبط شده است و هیچگونه تراکنش غیر ثبتی وجود ندارد.
نخعی در ادامه گفت: در برخی محصولات از جمله لوازم خانگی، توجه مردم به بحث برندینگ و علائم تجاری محصول است. از طرفی از زمانی که مبارزه با لوازم خانگی قاچاق در کشور آغاز شده، تولید کنندگان داخلی حدود ۶ درصد قیمت محصولا خود را افزایش داده اند.
نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه با همت وزارت صمت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز پوشاک ایرانی سرو سامان خواهد گرفت گفت: کلیه واردکنندگان پوشاک باید کد خود و کالا را ثبت کنند و با دریافت شناسه کالای خود را وارد کنند.
نخعی ددرباره اقدامات اتاق اصناف در این باره گفت: اتاق اصناف ایران در سال جااری ورود مناسبی برای مبارزه با قاچاق داشتند و از همه واحدها و اتحادیه ها خواسته شده تا همکاری مستقیم و تنگاتنگی با بازرسین سازمان صمت داشته باشند.

n00074435-sبرخی سازمان ها مخل مبارزه با قاچاق هستند

یکی دیگر از این کارشناسان که در برنامه حضور داشت آنوش رحام کارشناس تجارت خارجی بود که در باره دیدگاه خود توضیح داد: به نظر من ما در بخش هایی با پدیده قاچاق مواجه هستیم که تولید داخل نیاز مصرف کننده داخلی را تامین نمی کند. به عنوان مثال قاچاق در بخش موادغذایی بسیار کم است زیرا تولید داخل با ذائقه مصرف کننده همخوانی دارد اما پوشاک تولید داخل خیر. زیرا تولید داخل ما رقابت پذیر نیستو نمی تواند موفق باشد.
او ادامه داد: تولید ما وابسته به مواد اولیه وارداتی است و برای واردات مواد اولیه هم بروکراسی پیچیده ای را طی کند که باعث بروز مشکلات بسیاری در روند کار خواهد شد. از طرفی در کشور ما برخی نهادها و سازمان ها وجود دارد که مخل کسب و کار هستند به عنوان مثال تا چه حد این سازمان های مربوطه به بحث ترانزیت و حمل و نقل توجه دارند؟

رحام درباره همکاری و فعالیت های اتاق های بازرگانی در این زمینه گفت: اتفاق خوبی که افتاده است، همکاری و حضور اتاق بازرگانی در جلسات ستاد مرکزی است که بههمکاری و تبادل نظر بیشتر انجامیده است.

این کارشناس تجارت خارجی افزود: از نظر من اتاق اصناف یکی از مهمترین معضلات ما در بحث مبارزه با قاچاق کالا هستند زیرا اطلاعات دقیقی از این واحد ها وجود ندارد. از طرفی مناطق آزاد هم به عنوان زیرگذری برای ورود کالای قاچاق به سرزمین اصلی و واحدهای فروش در سطح شهرها هستند.

download (1)مشکل ما از نگاه بخشی نشات می گیرد

سیدعبدالمجید اجتهادی نماینده سازمان تعزیرات حکومتی نیز در این باره گفت: قاچاق یک پدیده ی اقتصادی است که در هیچ کشوری امکان ریشه کنی صد در صدی آن وجود ندارد. ما نمی توانیم یک بخش با نهاد مشخصی را مقصر بروز پدیده قاچاق در کشور عنوان کنیم. از نظر من مهمترین مشکل ما عدم رقابت پذیری تولید داخل است. ما اگر با همین وضعیت فعلی قصد ورود به سازمان تجارت جهانی را داشته باشیم با سیاست های فعلی، عملکرد موفقی نخوهیم داشت.
او ادامه داد: تولید کنندگان ما تحت عنوان مواد اولیه کلیه محصول را به صورت خرد وارد کشور می کنند و سپس با مونتاژ آن به عنوان تولید داخل در بازار عرضه می کنند.
اجتهادی افزود: مشکل مهم ما ناشی از نگاه بخشی به این موضوع است زیرا هر بخشی به دنبال منافع خود است. از طرفی فرهنگ سازی استفاده از تولید داخل باید در کشور نهادینه شود زیرا رسانه ها، توزیع کنندگان و … همه در جهت ترویج کالای خارجی فعالیت دارند.

با تشکر از روابط عمومی برنامه مناظره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

رفتن به بالا