آمار

توجیه معاونت مطبوعاتی بابت برگزاری نمایشگاه مطبوعات

220689_orig

الگوبرداری از فرانکفورت برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات

این نمایشگاه درحالی برگزار شد که خیلی ازغرفه دارها بعلت اینکه در میان غرفه شان یک ستون بوده بسیار و بسیار ناراحت بودند در موردی حتی مدیرمسوول پایگاه اطلاع رسانی عزت  که امید ویژه ای به این نمایشگاه برای همکاری رسانه ای داشت به علت تبعیض معاونت مطبوعاتی در جایابی غرفه این پایگاه خبری به نشانه اعتراض و با موافقت صاحب امتیاز” عزت ” غرفه خود راهمراه با ستون میان غرفه ؟؟!! در اختیارشبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران ” شارا ” قرار داد.

در ادامه توجه شما را به مصاحبه با مجری برگزاری نمایشکاه جلب می نمایم :

نماینده موسسه مجری نمایشگاه مطبوعات امسال از الگوبرداری از نمایشگاه کتاب فرانکفورت برای برگزاری این نمایشگاه در تهران خبر داد و ابراز امیدواری کرد این تجربه‌ها که به صورت آزمایشی پیاده‌سازی شده است، در نمایشگاه آتی کتاب تهران هم مورد بهره‌برداری قرار گیرد

مجری بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران بود؛ موسسه‌ای که سالیانه مجری ده‌ها نمایشگاه فرهنگی در تهران و سایر شهرهای کشور است که مهمترین آنها نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است. حسین صفری نماینده این موسسه در گفتگویی با مهر از الگوبرداری از نمایشگاه کتاب فرانکفورت برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات تهران، برای اولین بار خبر می‌دهد و می‌گوید که از نقاط قوت نمایشگاه کتاب فرانکفورت در حوزه اجرا برای برپایی نمایشگاه آتی کتاب تهران هم استفاده خواهد شد.

وی ابتدا با اشاره به برخی اظهار نظرها در خصوص نقاط ضعف نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه مطبوعات و کتاب تهران در قیاس با نمایشگاه‌هایی مانند کتاب فرانکفورت، گفت: قیاس نمایشگاه کتاب تهران با نمایشگاه کتاب فرانکفورت به دلیل وجود زیرساخت خیلی خوب در نمایشگاه اخیر، اساساً قیاس مع الفارق است. از طرف دیگر می‌توان از نمایشگاه کتاب فرانکفورت الگو گرفت مثلاً در حوزه امکانات رفاهی برای بازدیدکنندگان؛ البته عمده این مسئله هم ناشی از وجود زیرساخت‌های مناسب در ساختار این نمایشگاه وجود دارد و ربطی به برگزارکننده نمایشگاه ندارد. تسهیلاتی که برای بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب فرانکفورت تدارک دیده می‌شود و همچنین امکاناتی که در جانمایی‌ها برای غرفه‌داران به وجود می‌آید، کارهای تازه‌ای بود که ما می‌توانیم از آنها الگو بگیریم.

نماینده موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران سپس یادآور شد: آخرین نمایشگاهی که موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران بجز نمایشگاه‌های استانی کتاب انجام داده است، برگزاری نمایشگاه مطبوعات بود. ما در این نمایشگاه سعی کردیم هم در بخش جانمایی و هم در بخش تسهیلات رفاهی برای بازدیدکنندگان، از الگوهای نمایشگاه کتاب فرانکفورت بهره‌برداری کنیم. البته اصل کار که همان ایجاد سایت برای انتخاب غرفه بود، توسط معاونت مطبوعاتی انجام شد اما ما کمک کردیم که نقشه مناسبی برای جانمایی غرفه‌ها علیرغم اینکه پلان شبستان به دلیل وجود ستون‌های متعدد و موارد دیگر، پلان استانداردی نیست، تهیه کنیم.

صفری افزود: ما جانمایی را بر اساس الگوی نمایشگاه کتاب فرانکفورت و نه مطابق الگوی نمایشگاه کتاب تهران که معمولاً رَج می‌زنیم و غرفه‌ها را تقسیم‌بندی می‌کنیم، و به صورت بخش‌بندی کار جانمایی را انجام دادیم. علاوه بر این، میادینی را برای پذیریایی از بازدیدکنندگان نمایشگاه که آنها را «ایستگاه مطبوعات» می‌نامیدند، پیش‌بینی کردیم و اینها برپا شد. البته این را هم بگویم که برای انجام این کارها در نمایشگاه مطبوعات به دلیل اینکه نسبت به نمایشگاه کتاب، نمایشگاه کوچکی است، دست ما بازتر بود اما ما در صدد هستیم که برای نمایشگاه کتاب تهران، بخشی از الگوهایی را که از فرانکفورت برگرفته‌ایم، پیاده‌سازی کنیم.

نماینده موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران گفت: ما در نمایشگاه امسال مطبوعات همانند نمایشگاه کتاب تهران، از قبل نقشه نمایشگاه و محل استقرار غرفه‌ها را تهیه کردیم که در سایت نمایشگاه هم منتشر شد و هر رسانه‌ای مطابق غرفه و به راحتی، جای خودش را در شبستان پیدا می‌کرد. موضوع دیگر امکانات رفاهی بود. ما بر اساس تجربه خودمان از حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، می‌دیدیم که فضاهایی را در اطراف محل اصلی نمایشگاه برای استراحت بازدیدکنندگان و پذیرایی از آنها اختصاص می‌دادند و این موارد در نمایشگاه مطبوعات نسبتاً پیاده‌سازی شد.

صفری افزود: البته همانطور که گفتم شبستان محل استانداردی برای برگزاری نمایشگاه نیست؛ به عنوان مثال شبکه لوله‌کشی درخود محیط شبستان وجود ندارد در حالی که شما در هر غرفه‌ای در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، می‌توانستید در خواست وجود یک آبدارخانه بکنید، آن وقت از پشت غرفه، لوله‌کشی آب برای غرفه انجام می‌شود. به هر حال به نظرم این کار که در واقع یک کار مشترک بین موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد بود، یک تجربه خوب بود که البته نقص‌هایی هم دارد اما می‌توان به عنوان پایلوت در نمایشگاه کتاب تهران از آنها استفاده کرد.

باتشکر از پایگاه اطلاع رسانی معاونت مطبوعاتی وزرات ارشاد http://press.farhang.gov.ir

 

۲ نظر

  1. خخخخخخخخ تو عکسها هم معلومه نمایشگاه. ستون نداره

  2. پول ها رو کجا بردن???!!!!

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

رفتن به بالا